Přeskočit na hlavní obsah

MS v Brazílii je prostě úžasné


Jakožto fotbalový ateista, co na čutanou kouká jen sem tam na nároďák a 1x za rok zajde na Dynamo Č. Budějovice pobavit se inteligencí některých fanoušků a obdivovat oscarové výkony většiny hráčů, musím s čistým svědomím říct, že probíhající MS v Brazílii si neskutečně užívám. A neříkám to jen proto, abych frčel s dobou nebo, že bych byl pod vlivem nějaké reklamní masáže. Jak už bylo po neskutečném zápase Španělsko x Nizozemsko mnohokrát řečeno, tohle je reklama na fotbal.

Snad každý zápas si zatím zasloužil absolutorium, padá nejvíce gólů v historii, nad šikovností některých hráčů zůstává rozum stát a při všech těch kličkách, přihrávkách a střelách se mi na rtech objevuje úsměv plný radosti a obdivu. MS v Brazílii je navíc výjimečné a vzrušující v mnoha dalších aspektech. Poprvé je zde použita technologie kamer v brance, která podobně jako jestřábí oko v tenise do hry přináší určitou jistotu a spravedlnost ve sporných situacích. Konec (ne)uznaným gólům, které měnily dějiny šampionátů. Rozhodčí mají docela vtipně po ruce "pěnu na holení", kterou značkují "hladovým psům" jejich místečka a běda, jestli čáru překročí.

Pověstnou třešničkou na dortu je samotný televizní přenos pod záštitou Sony. Zatímco na minulém MS před čtyřmi lety v Jižní Africe Sony propagovala stereo 3D záznam, tak letos touto technologií nebude vysílán ani jeden zápas. Je vidět, že 3D se prostě neujalo. Sony ale přichází s novým formátem a to těžkým kalibrem v podobě 4K rozlišení (teoreticky 4x lepší obraz než HD). "Běžných" HD kamer je na stadionu Maracaná úctyhodných 37 a speciálních 4K kamer je 12. Cena jedné takové kamery Sony F55  včetně objektivu Fujinon je v základu nějakých 1,5 milionu Kč.


V tomto ultramoderním formátu při 60 snímcích za vteřinu budou vysílány pouze 3 zápasy včetně finále. Náročnost na zpracování takového videa v reálném čase je obrovská a zahrnuje celé týmy lidí a dokonce zcela jiný přístup ke střihu, protože zabíraná scéna je mnohem širší a lidské oko nedokáže vstřebat tolik detailů během krátké doby, nebudou střihy tak rychlé, jako v přípdě HD záznamu. Jedna z 4K kamer, Sony F65, zvládne dokonce 120 snímků za vteřinu pro dokonalé zpomalené záběry. A to není vše. Několik prototypů super hi-vision kamer bude pro japonské diváky vysílat v rozlišení 8K - 7680 x 4320. To už mě poser! Třebaže já si užívám prastarý PAL formát 720x576 a jen hrstka vyvolených u nás se k TV s 4K za 120 tisíc dostane (a hlavně k signálu), tak tohle mě fascinuje.

MS v Brazíli je prostě úžasné a vzrušující, co říkáte?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Wake up and smell the ashes...

Někdy se začít musí. Sice jsem nějakou dobu odolával myšlence vytvoření čistě osobního blogu , kam si čas od času zajdu odplivnout, když se mi něco nebude líbit nebo naopak zajásat, když to za to bude stát, ale nakonec jsem podlehl. Teď už se jen postarat o obsah, kterým budu ventilovat své emoce, názory a moudra. Zní to snadno, ale samo to nepůjde. V úvodním příspěvku na blogu nemůžu nezmínit původ jeho názvu, ačkoliv to zase není tak těžké odvodit. Poločas rozpadu je definicí fyzikálního jevu označovaného anglickým výrazem half-life , což už samo o sobě je dost sexy z pohledu fandy této legendární FPS , ale jen kvůli tomu jsem tento svůj vůbec první osobní blog (nepočítám-li  Posterous , kde jsem s ním původně začal), nepojmenoval. Jestli ale čekáte, že vám hned na začátku objasním, co takový poločas rozpadu má s mojí osobou společného, tak to čekáte marně. Berte to prostě tak, že každý blog se musí nějak jmenovat a třeba časem to celé zapadne do sebe. T½

Mazání účtů na YouTube aneb je potřeba vysypat koš

Čím dál tím víc si začínám myslet, že tohle nepřichází zvenčí, jak se nám YouTube snaží namluvit a jak jsem to ze začátku chápal i já. Nemá to logiku. Proč by nějaká firma usilovala o zabanování videí nějakého "neznámého" účtu s pár desítkami či stovkami odběratelů?       Napadla mě jiná, možná trochu za vlasy přitažená teorie, ale logiku má. Nárůst účtů, kde uživatelé "tvoří" gameplaye z her, je obrovský. Podle mě herní videa na YouTube a tzv. let's playeři jsou v drtivé převaze oproti jiným tvůrcům, kteří vyrábějí např. vlastní hudbu, komentují dění kolem sebe nebo jen videoblogují. Nahrávat herní videa je snadné, zvládne to i pětileté děcko a uploadovat v plné kvalitě několikagigový soubor už je jen otázka času. Když to jde, proč to nedělat?  YouTube je přeci zdarma pro všechny (...jak dlouho ještě?).  Otázkou je, kdo se na ten odpad, co drtivá většina let's playerů produkuje, reálně dívá? Stojí YouTube za to mít na svém úložišti hodinové video, kt