Přeskočit na hlavní obsah

Komentář: Ostuda Aliens: Colonial Marines aneb nevěřte všemu co vidíte a slyšíte


O dlouho očekávané FPS Aliens: Colonial Marines se v posledních týdnech hovoří prakticky všude. Debata vygradovala po zveřejnění interních informací kolem vývoje, kdy Sega brečela nad neschopnými vývojáři Gearbox a ti zase házeli podíl viny na externí studio TimeGate (fps Section 8). Dohromady to vypadá jako přehazování si horké brambory, v tomto případě spálené a shnilé zároveň. Navzdory všem kritikám a zklamáním mnoha věrných fandů se ale hra prodává poměrně dobře. Čím pak to?

Nevypadalo to zle.
Mohou být 3 vysvětlení, proč tomu tak je. 1. Mainstreamoví hráči prostě recenze nečtou. Stejně jako je nečtou návštěvníci kina, když jdou na něco tak příšerného, jako jsou Babovřesky. 2. Hráči recenzím nevěří a nechtějí si připustit, že by to bylo opravdu tak špatné (např. horší než AvP z r. 2010). U této možnosti vítězí zvědavost. 3. Fanouškům je povětšinou hodnocení ukradené, protože sérii Aliens nadevše milují. No jo, srdíčko. Teď babo raď. Vybrat si jen jednu příčinu by bylo alibistické a článek by tím mohl skončit. Vztáhnu to tedy na sebe a bez sebemenších náznaků studu řeknu, že já bych si také koupil hru ze série, kterou nadevše miluji, třebaže by sklízela negativní ohlasy. Jako příklad použiji Half-Life 3 (pojď mi hop Gabe), který by z jakéhokoliv mě nepochopitelného důvodu dostával průměrné známky (což se nikdy nestane), stejně si ho koupím, abych se přesvědčil na vlastní kůži. Ostatně to dělám také u filmů, kdy se prostě musím na vlastní oči přesvědčit, jestli tomu opravdu tak je (viz. nové Die Hard 5, které je údajně docela průšvih, ale stejně na něj půjdu). A člověk pro to přesvědčení se o vlastní pravdě neváhá utratit peníze.

Nejeden z nás kolikrát plně si vědom možnosti neúspěchu, selhání či rizika dělá i tak věci, které by neudělal, kdyby tomu nevěřil. Pokud mám v lásce Vetřelce nebo Terminátora, tak mi je jen tak někdo nezkazí. Neprobudím se druhý den po dohrání Aliens: CM či Terminator: Salvation a nepřestanu mít rád originál jen kvůli mizerné herní adaptaci. Někdo pak tuhle sílu značky umí prodat do takové míry, že i fakticky doložený neúspěch, nekvalita nebo klamání (třeba falešná prezentace hry) nehraje v konečném důsledku vůbec žádnou roli, protože když člověk něčemu slepě věří, není mu pomoci. Příkladem budiž poslední bondovka Skyfall, které spousta lidí natolik propadla ještě před kinobraním, že si tak vytvořili v hlavě jakési trailerové vakuum ignorujíc realitu. Nechci zde rozpoutávat flame na téma kvality filmu Skyfall, ale pokud chcete znát můj názor, tak mě ten film zklamal nejenom jako bondovka, ale jako akční snímek vůbec.

Podobně to bylo dost dobře možná s “fiktivním” trailerem na Aliens: CM, který tak v očích zapálených fanoušků vyvolal nadšení plná očekávání. Úmyslně neříkám nereálná očekávání, protože to nevypadalo vůbec špatně a čemu pak má člověk vlastně ne/věřit? Zda-li hráči propadli samotnému zpracování traileru nebo do větší míry za to může značka jako taková, to je samozřejmě otázkou. Každopádně výsledek je jasný - negativní ohlasy na cokoliv ať už oprávněné či nikoliv nemají v konečném důsledku zásadnější vliv - když člověk v něco věří, tak se musí spálit na vlastní kůži, aby tomu věřit přestal a nenechá si do toho kecat byť sebelepšími a třeba i objektivními argumenty. Holt i láska ke hrám je někdy slepá.


Co bude z mého pohledu v této kauze (a jiných) zajímavé sledovat je jak se vliv negativních ohlasů na celý vývoj Aliens: CM projeví s odstupem času. Jestli si z toho "napálení" hráči vezmou ponaučení a řeknou si dost, končím s předobjednávkama nebo po čase zapomenou. Druhá možnost je velice pravděpodobná, protože jak známo, člověk zapomíná a někdy i "úmyslně". Ono samozřejmě není jednoduché se vzdát snu o dokonalé Aliení herní adaptaci či jakékoliv jiné, když se hra tváří jako to nejlepší, co dané universum nabídne. Člověk si zkrátka bláhově myslel, že na hře pracuje studio Gearbox dnem i nocí dlouhých 6 let a že to musí nakonec stát za to. Jenže chyba lávky. Neuškodilo by pro příště více transparentních informací o vývoji, protože už jen fakt, že singleplayer a multiplayer dělají dvě odlišná studia napovídá, že kvalitativně oba herní módy nebudou úplně vyrovnané. Navíc singleplayer dělalo nepochopitelně studio TimeGate, do té doby známé multiplayerem v Section 8 a pokračování Prejudice, mimochodem velmi dobrý MP.

Bude zajímavé sledovat, jak se celý herní byznys s bujícím fenoménem planých řečí, falešných videí a nesplněných očekávání vypořádá. Respektive jestli i mainstreamoví hráči konečně začnou věřit vlastním instinktům, které jsou často lepší “předpovědí” kvality hry, než sebelepší trailer či obrázek. Stejně tak jako je možné vypracovat si imunitní systém nepříjemnou studenou sprchou, tak by nebylo od věci si z těchto nepříjemných zkušeností vzít ponaučení a ťukat číslo kreditky až když budu vědět, že za své peníze dostávám adekvátní kvalitu. Realitou zůstává fakt, že síla značky a marketingu ve spojení s důvěřivostí (někdy hloupostí) lidí nemá hranic. Uvidíme, jak dlouho ještě.

P.S. Aktuální kauza s nepřipraveným launchem SimsCity 3 je dalším důkazem, že zajíce v pytli se nevyplatí kupovat ani v případě ověřené značky a studia.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

MS v Brazílii je prostě úžasné

Jakožto fotbalový ateista, co na čutanou kouká jen sem tam na nároďák a 1x za rok zajde na Dynamo Č. Budějovice pobavit se inteligencí některých fanoušků a obdivovat oscarové výkony většiny hráčů, musím s čistým svědomím říct, že probíhající MS v Brazílii si neskutečně užívám. A neříkám to jen proto, abych frčel s dobou nebo, že bych byl pod vlivem nějaké reklamní masáže. Jak už bylo po neskutečném zápase Španělsko x Nizozemsko mnohokrát řečeno, tohle je reklama na fotbal. Snad každý zápas si zatím zasloužil absolutorium, padá nejvíce gólů v historii, nad šikovností některých hráčů zůstává rozum stát a při všech těch kličkách, přihrávkách a střelách se mi na rtech objevuje úsměv plný radosti a obdivu. MS v Brazílii je navíc výjimečné a vzrušující v mnoha dalších aspektech. Poprvé je zde použita technologie kamer v brance, která podobně jako jestřábí oko v tenise do hry přináší určitou jistotu a spravedlnost ve sporných situacích. Konec (ne)uznaným gólům, které měnily dějiny šampio

Wake up and smell the ashes...

Někdy se začít musí. Sice jsem nějakou dobu odolával myšlence vytvoření čistě osobního blogu , kam si čas od času zajdu odplivnout, když se mi něco nebude líbit nebo naopak zajásat, když to za to bude stát, ale nakonec jsem podlehl. Teď už se jen postarat o obsah, kterým budu ventilovat své emoce, názory a moudra. Zní to snadno, ale samo to nepůjde. V úvodním příspěvku na blogu nemůžu nezmínit původ jeho názvu, ačkoliv to zase není tak těžké odvodit. Poločas rozpadu je definicí fyzikálního jevu označovaného anglickým výrazem half-life , což už samo o sobě je dost sexy z pohledu fandy této legendární FPS , ale jen kvůli tomu jsem tento svůj vůbec první osobní blog (nepočítám-li  Posterous , kde jsem s ním původně začal), nepojmenoval. Jestli ale čekáte, že vám hned na začátku objasním, co takový poločas rozpadu má s mojí osobou společného, tak to čekáte marně. Berte to prostě tak, že každý blog se musí nějak jmenovat a třeba časem to celé zapadne do sebe. T½

Mazání účtů na YouTube aneb je potřeba vysypat koš

Čím dál tím víc si začínám myslet, že tohle nepřichází zvenčí, jak se nám YouTube snaží namluvit a jak jsem to ze začátku chápal i já. Nemá to logiku. Proč by nějaká firma usilovala o zabanování videí nějakého "neznámého" účtu s pár desítkami či stovkami odběratelů?       Napadla mě jiná, možná trochu za vlasy přitažená teorie, ale logiku má. Nárůst účtů, kde uživatelé "tvoří" gameplaye z her, je obrovský. Podle mě herní videa na YouTube a tzv. let's playeři jsou v drtivé převaze oproti jiným tvůrcům, kteří vyrábějí např. vlastní hudbu, komentují dění kolem sebe nebo jen videoblogují. Nahrávat herní videa je snadné, zvládne to i pětileté děcko a uploadovat v plné kvalitě několikagigový soubor už je jen otázka času. Když to jde, proč to nedělat?  YouTube je přeci zdarma pro všechny (...jak dlouho ještě?).  Otázkou je, kdo se na ten odpad, co drtivá většina let's playerů produkuje, reálně dívá? Stojí YouTube za to mít na svém úložišti hodinové video, kt