O dlouho očekávané FPS Aliens: Colonial Marines se v posledních týdnech hovoří prakticky všude. Debata vygradovala po zveřejnění interních informací kolem vývoje, kdy Sega brečela nad neschopnými vývojáři Gearbox a ti zase házeli podíl viny na externí studio TimeGate (fps Section 8). Dohromady to vypadá jako přehazování si horké brambory, v tomto případě spálené a shnilé zároveň. Navzdory všem kritikám a zklamáním mnoha věrných fandů se ale hra prodává poměrně dobře. Čím pak to?
Nevypadalo to zle. |
Nejeden z nás kolikrát plně si vědom možnosti neúspěchu, selhání či rizika dělá i tak věci, které by neudělal, kdyby tomu nevěřil. Pokud mám v lásce Vetřelce nebo Terminátora, tak mi je jen tak někdo nezkazí. Neprobudím se druhý den po dohrání Aliens: CM či Terminator: Salvation a nepřestanu mít rád originál jen kvůli mizerné herní adaptaci. Někdo pak tuhle sílu značky umí prodat do takové míry, že i fakticky doložený neúspěch, nekvalita nebo klamání (třeba falešná prezentace hry) nehraje v konečném důsledku vůbec žádnou roli, protože když člověk něčemu slepě věří, není mu pomoci. Příkladem budiž poslední bondovka Skyfall, které spousta lidí natolik propadla ještě před kinobraním, že si tak vytvořili v hlavě jakési trailerové vakuum ignorujíc realitu. Nechci zde rozpoutávat flame na téma kvality filmu Skyfall, ale pokud chcete znát můj názor, tak mě ten film zklamal nejenom jako bondovka, ale jako akční snímek vůbec.
Podobně to bylo dost dobře možná s “fiktivním” trailerem na Aliens: CM, který tak v očích zapálených fanoušků vyvolal nadšení plná očekávání. Úmyslně neříkám nereálná očekávání, protože to nevypadalo vůbec špatně a čemu pak má člověk vlastně ne/věřit? Zda-li hráči propadli samotnému zpracování traileru nebo do větší míry za to může značka jako taková, to je samozřejmě otázkou. Každopádně výsledek je jasný - negativní ohlasy na cokoliv ať už oprávněné či nikoliv nemají v konečném důsledku zásadnější vliv - když člověk v něco věří, tak se musí spálit na vlastní kůži, aby tomu věřit přestal a nenechá si do toho kecat byť sebelepšími a třeba i objektivními argumenty. Holt i láska ke hrám je někdy slepá.
Co bude z mého pohledu v této kauze (a jiných) zajímavé sledovat je jak se vliv negativních ohlasů na celý vývoj Aliens: CM projeví s odstupem času. Jestli si z toho "napálení" hráči vezmou ponaučení a řeknou si dost, končím s předobjednávkama nebo po čase zapomenou. Druhá možnost je velice pravděpodobná, protože jak známo, člověk zapomíná a někdy i "úmyslně". Ono samozřejmě není jednoduché se vzdát snu o dokonalé Aliení herní adaptaci či jakékoliv jiné, když se hra tváří jako to nejlepší, co dané universum nabídne. Člověk si zkrátka bláhově myslel, že na hře pracuje studio Gearbox dnem i nocí dlouhých 6 let a že to musí nakonec stát za to. Jenže chyba lávky. Neuškodilo by pro příště více transparentních informací o vývoji, protože už jen fakt, že singleplayer a multiplayer dělají dvě odlišná studia napovídá, že kvalitativně oba herní módy nebudou úplně vyrovnané. Navíc singleplayer dělalo nepochopitelně studio TimeGate, do té doby známé multiplayerem v Section 8 a pokračování Prejudice, mimochodem velmi dobrý MP.
Bude zajímavé sledovat, jak se celý herní byznys s bujícím fenoménem planých řečí, falešných videí a nesplněných očekávání vypořádá. Respektive jestli i mainstreamoví hráči konečně začnou věřit vlastním instinktům, které jsou často lepší “předpovědí” kvality hry, než sebelepší trailer či obrázek. Stejně tak jako je možné vypracovat si imunitní systém nepříjemnou studenou sprchou, tak by nebylo od věci si z těchto nepříjemných zkušeností vzít ponaučení a ťukat číslo kreditky až když budu vědět, že za své peníze dostávám adekvátní kvalitu. Realitou zůstává fakt, že síla značky a marketingu ve spojení s důvěřivostí (někdy hloupostí) lidí nemá hranic. Uvidíme, jak dlouho ještě.
P.S. Aktuální kauza s nepřipraveným launchem SimsCity 3 je dalším důkazem, že zajíce v pytli se nevyplatí kupovat ani v případě ověřené značky a studia.
T½
Komentáře
Okomentovat